SELAMAT MEMBACA...^__^

Blog adalah satu MEDAN untuk kita memberi PENDAPAT..

Search This Blog

Monday, 3 December 2012

Pembakar Semangat Tika Aku Dalam Futur

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (Surah Al-Baqarah:216)

KENAPA BERAT UJIAN INI?

“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” (Surah Al-Baqarah:286)

RASA FRUST? TENSION? LEMAH SEMANGAT?

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.” (Surah Al-Imran:139)

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya mencapai kemenangan).” (Surah Al-Imran:200)
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk” (Surah Al-Baqarah:45)

ADAKAH AKU SUDAH DIKIRA BERIMAN?

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.” (Surah Al-Ankabut:2-3)

P/S:  “Kalau engkau terasa pelik dan ganjil tentang azab sengsara yang kamu tempuhi itu ketika ke jalan ALLAH maka percayalah itulah jalannya.Inilah sistem dan sunnah ALLAH untuk sekelian hambanya yang beriman dengannya,percayalah bahawa mereka yang terdahulu pernah dicakar-cakar badan mereka dengan penyakar besi,tetapi keimanan mereka tetap tidak berganjak.”

Wednesday, 28 November 2012

Rintihan hati


Hari itu dengan semangat aku melangkah diri untuk pergi beriadah bersama rakan sebayaku,waktu tue menunjukkan pukul 3.00 petang,bertekad dalam hati untuk menebus balik kemenangan yang telah diambil,menjana tenaga untuk membuat pukulan yang terbaik,masa demi masa telah berlalu,pukulan demi pukulan telah diberi,dengan semangat yang jitu cuba mencapai objektif,keringat mengeluarkan peluh,mulutku terkumat kamit menyebut nama rakanku,tiba-tiba di saat aku nak smash bola,....Allahuakbar x4...,hatiku mulai terdetik untuk berhenti dan didorong dengan masyarakt yg menghormati laungan ilahi,pada ketika itu hatiku berbolak balik membuat keputusan,bisikan halus telah menyelubungi hatiku:teruskan jer bermain,ala lagipun tinggal satu set jer,lepas habis satu set nie ,pergilah solat.Lalu aku teruskan langkahku,tanganku untuk memukul bulu tangkis ,pada mulanya niat di hatiku untuk bermain hanya satu set,kemudian rakanku mengajak lagi satu set kerana ketidakpuasan hatinya,aku pun terperangkap dalam gelombang untuk membuat keputusan dan lama kelamaan aku tidak teringat akan panggilan ilahi sebentar tadi...akua langho dalam dunia permainanku...Tiba-tiba aku teringat petang itu akua ada KO-K yang perlu ku hadiri,lantasku meminta izin kepada rakanku untuk beredar,aku bergegas pulang takut dimarahi coach kerana kelewatan,dan ketika dalam perjalanan pulang ke bilik aku terfikir,kenapa hatiku tidak gentar dan serius untuk menyambut panggilan ilahi sepertimana hatiku terdetak untuk pergi menyahut panggilan KO-K,apakah aku ini tidak takut kepada Allah???.....
Ya Allah ampunilah dosa-daosa hambamu ini...yang lemah tiada tempat pergantungan,sesungguhnya enkaulah sebaik-baik tempat kami bergantung.....
 P/S:Wahai saudara2 ku sekalian, setiap perkara yang kita lakukan letakan Allah dan Rasul di hadapan, nescaya perkara yang kita lakukan itu pasti di nilai Allah....

Friday, 18 November 2011

Saya Sayang Allah....



Salam smua shbt2 sekalian...kaifa haluka..??hal antum khair??INSYALLAH antum sihat,eeemmm hari ini kan,nk cerita suatu perkara sbnarnya,tpi yang ini lbih kepada perkongsian,eeemmm harap korg seme dapat mengambilnya sebagai ilmu...

Apa itu yang dimaksudkan dgn islam..??

Eeeemmm,apa yerk..kita ni lahir2 dah islam kan,sgt beruntung,ALLAH telah mengurniakan salah stu nikmat yg terbesar,iaitu nikmat islam,tapikan kawan,pernah x korg terfikir,apa itu definasi islamkan,cba kta tnye dri kita balik,apa itu definasi islam itu sendri,adakah islam itu hnya sebgai lambang agama kita shja,ataupon berdasarkan nama kita,sdah bleh dikira sbgai org islam ,eeemm
mengikut syeikh imam Abu A'la Almaududi,Islam itu adalh mengkut perintah yg maha pemerintah tnpa ada bantahan...
eeemm,jikalau bgtu mknanya,kehidupan di alam ini,mngikut zahirnya,mengikut lumrahnya,adalah islam,setiap perkara,yg mengikut aturan,sepertimana yg diperintah oleh ALLAH adalah islam,tpikan apa yg membezakan antara org beriman dgn kafir,eeeemmm apa yerk...??
Mengikut syeikh imam Abu A'la Almaududi,yg membezakan kita antara org kafir dan islam adalah,akalnya,betapa istimewanya manusia,ALLAH mengurniakan akal kepada manusia,untuk berfikir,berfikir n berfikir,...akal lah yg menentukan kita ini,adakah golongan2 org yg beriman,ataupon golongan2 org yg kafir,Nauzubillah...akal itulah yg memikirkan,yg mna baik dan yg mna buruknya....memilih jalan yg menuju ke SYURGA ALLAH,ataupon NERAKA ALLAH...

p/s:sama2lah shbtku sekalian...kita muhasabah balik diri kita,adakah sebenarnya,kita ini ckup mendalami,mengenal apa itu ISLAM,jgnlah sesekali kita memndg seng akan perkara ini,kerana sdah ramai org islam yg tidak menyedari bhwa mereka itu bknlah golongan2 org yg beriman......Buat peringatan diri sndiri...dan shbtku yg lain...

Setiap org yg mengucapkan kalimah Syahadah dgn rasa kesedaran di dalam hati,
merupakan saudara sesama ISLAM,tidak kira kulit ataupon bangsa.

Sunday, 13 November 2011

Apabila belajar menjadi stu medan kita untuk mendapat ilmu..bukannya untuk exam...

 Ilmu itu ibarat cahay,yg menembusi seperti eletron
kedalam medan hati yg bersih , untuk bertukar 
mnjadi suatu tenaga yg membebaskan ilmu,
untuk digunakan kepada AGAMA,BANGSA dan NEGARA.




Alhamdulilah ,syukur ke hadrat ilahi keran dgn lmpah kurnianya,dpt lagy kita semua bertemu lagy...apa khabar korang ,sihat..??lma tak jmpa kan...hehe,swry yap korang ,lama tak update blog nie,sbuk skit,byk CA(continues assessment)x tau btl x ngeja tue,huhuu...eeemmmm,mcm mna iman korg???sht??hehe...
msti slalu update iman kan..mntap rr korg nie,huhu,
eeemmm hari ni rasa nk luah skit,stu prasaan,apabila kita belajar bkn tuk exam tetapi untuk mndapat ilmu...eemm korg pernah tak prasan,bila time korg blajakan,ala dulu2....msti ada kan ..korg rasa..blaja tu sgt perlu...kalau x blaja,x study..msti xleh jwap exam kan...tkut sgt masa tue...pastue msti korg blaja kan...up to your motivation rr..haha..blaja, ada yg smpai tak knl roomate sndrik,ada yg blja relax2,ada yg blaja sampai tak ingt nk solat,ada yg blajar sbb couple dia rajin jgk blaja(abg kna smgt blaja tau,ini untuk masa depan kita..haha)klaka btul,mcm2 stail...tpi korg pernah prasan x..lpas korg dah abis exam..apa yg korg blaja dulu..semuanya hilang kan..nk2 sbjek yg hafal tue..haha,tu tndanya kita blaja bkn sbb nk ilmu..tpi sbb EXAM....pe celop blaja tuk ilmu..dapat jwp exam suda,pastu keja mla rr tak reti nk apply..pe celop..haha...korg2..tau x bila kita blaja,sbb nk dapat ilmu,betapa sronoknya hati kita,prasaasn kita,untuk mengkaji bnda tue kan,sbb kita blaj nk ilmu bknnya sbb exam...bila korg dpat ilmu tuee..aq brani jmin rrr..korg msti akan rasa seronok sgtt!!!..rasa seperti nk explain kt member apa yg korg dpt tue kan..hehehe...
kesmpulanya..blajar bknlah stu medan tuk kita jadi seperti brung kakak tua,yg tidak faham apa yg dicakapkan,tetapi kita blajar tuk mnjadi seseorg yg dapat mggunakan ilmu itu,untuk mnfaat kepada AGAMA kita,MASYARAKAT kita dan juga NEGARA kita.....gnakanlah medan bljar ini...untuk mncari keredhaan ilahi....^_^...


Cyclotron produced radionuclide
hebatnya ALLAH s.w.t



Thursday, 20 October 2011

Apabila Cinta Itu Berputik....^_^..


Salam semua,harap korg sihat yep...eeemmm ingt nak baca anatomy ari nie..tpi x jmpa plak pndrive,haha baru teringat,ada member pnjam,eemm nk kongsi cerita skit sbnarnya ,hehe,ada rr seorang hamba tue.namanya si F..dia berkenan dkat si perempuan tue ,hehehe,tapi dia malu nk bgtau,mklumlah perempuan tue solehah,jaga agama,comel, hehe,perempuan tue plak,umurnya tua agy dri kami,tapi tkde rr jauh sgt perbezaan umur tue,katanya kahwin dgn senior mengikut sunnah,haha,eeemmm so kami pon bgtau rr kat dia,supaya ada org tengah,haha,supaya diorg nie dipertemukan,adush romantik giler..haha,, tpi si empunya bdan kta,relax lu,masa masih pnjg lagy,haha,4 tahun kan duk kat sini,haha,jgn ditunggu lama2 nanti diambil orang kataku,haha,tuan empunya bdan pon dah mula gelisah,takut dah dimiliki orang lain,haha,kata sahabatku yang lain,ko jngan risau,ALLAH dah tntukan jodoh kita,sampai masa nanti,pasti akan dipertemukan,kalau nak zaujah solehah,hehe kita kna solehkan diri kita ,haha kata shabtku lagy...eeemmm si F ni pon bru teringt,yang exam anatomy nak hampir haha,trus buka buku,hafal term2 bhagian bdan haha,sambil tue bercerita pasal kahwin,haha kelakar jgak aq tengok gelagat dia nie,dia ada bgtau aq,samaada sem2 ataupon thun 2,i.allah dia akan berbaitul mslim..hehea tak sabar dia hehe...dan aq jgak skrg tgh mnunggu surat jemputan dari seseorg yg ku hormati,yg blajar bersamaku..abg Z..i.allah dia pon akan berbaitul muslim,mgkin thun depan..haha,ramai betulkan nk berbaitul muslim,terasa gak rr kita nie,tpi aq ingt lagy pesanan shbtku,solehkan dirimu,i.allah kamu akan mendapt zaujah yg solehah..hehehe...

Seronok baca bku nie...hehe
Romantik gilerr..huhu

p/s:apabila cinta itu dikenali selepas berkahwin,pasti ianya akan meletup kawan,bgtu hngatnya cinta itu...hehehe..Pemilik Cintaku Selepas Allah dan Rasul..yang ditulis kak Fatimah Syarha..hehe..sronok baca buku tuee...bru ku paham,apa yg dimksdkan cintaku selepas Allah dan Rasul..^_^..

Tuesday, 18 October 2011

Anatomy...

 ASSALAMMUALAIKUM

Hehehe...saje tulis pasal anatomy,nk melepaskan suatu prasaan yang terpendam sbnarnya,anatomy bknlah satu sbjek yang mdah jika tidak mempunyai minat yang mendalam,ianya memerlukan sesuatu kekuatan dalman untuk mengawal emosi yg tidak slalu stabil terutamanya utk kaum hawa,haha,jgn mrah just kidding..anatomy adalh memperihalkan suatu bnda yang kita nmpak dgn mata kasar shggalah thap histology,yg terpaksa menggunakn microscope utk melihat khidupan di dalm bdn kita ni..sangat rumit tpi seronok....anatomy ni memerlukan pghafalan yg kuat,utk kita mengingati semua struktur2 dalam bdn kita,antaranya tulang,muscle,connective tissue dan lain2 lagy,ianya sgt mementkan otak..tpi pda masa yg sama,otak kita akan exercise,dikerah utk bersenam,walaupon kita rasa malas.....anatomy ooo anatomy,sekiranya dikau tdak wjud,betapa alpanya aq terhadap diriku ini,engkau tlh mengigtkanku..kpda penciptaku,yg mnciptakan semua struktur bdnku,shggakan aq tdak mampu tuk mghafal semua yg ada di dalm bdnku,bgtu maha besar pencptaku...SUBHANALLAH!!...mga2 ilmu ini,menghmpirkan lgy diriku ini dengan mu..ya tuhanku...

P/S:Doakan daku tersemat di jalan kredhaannya..AMIN..

JUMPA LAGI SEMUA...
SAYANG KORANG SEMUA...HEHE

Monday, 17 October 2011

KEHIDUPAN KU DI U...AFTER MATRIK

Di sinilah bermula lgkah baruku
 mngorak lgkah mncari erti keidupan

     Salm kawan2 semua ,lama dah x update blog nie..haha mklmlah..kita msk U xda lptop..buat assgment pon pnjam lptop jiran sebelh...Alhmdulilah,pada hari ini..Allah tlh mengurniakan kpda ku sbuah lptop tuk ku gnakan update blog ni...di smping dlm kgnaan kpda perkra yg mnfaat..adushh skema tol ayt haha.mcm dah tulis karangan plak..
   Kawan2 semua...Sronok ker msk U..hehehe....msti ada yg mnjawb..snok, tpi..elaun x msk agy rr,ada yg jwb..borin rr..xda member mcm kt mtrik dlu heehehe..kdg2 srnk kdg2 borin..haha..mcm2 rr jwpan....hahaha.
yang pnting aq masuk U sronok haha...tkda rr..gurau jer..jgn trase hati plak...hehe...
Korang nmpak x gambar kat atas tuee..hehe...tu lah U yang aq masuk sekrg..U ni bese jerr..bknnya hebat sgt..aq rasa korang pnya U lagy hebat kan..namun U di sini sronok...tau x sbb apa..haha..1st time..minum air..mnis giler kowt ...ada org kata rr "org klantan nie sgt2 ska bnda manis"haha..jgn trase hati org klantan,haha..grau jer hehe.


MEMBER

Ramai org yg tkut msk U kan,salah satu fktornya kawan..hehe..jgn tkut.. member tue just sampingan jer..yg pntg niat kita tue..dtg nk blja ker or..cri member tpi mesra...bhya tuee..haha..Alhamdulilah kawe msk U nie..rama ugop rr saem..haha..kecek klate plop..haha..pehe dop puok2 mg??..haha,xpo kito blja sikit2 deh..haha,actually sebelm msk U kawe doa doh ke ALLAH agar memberi member yg soleh2 baik2...alhmdulilah Allah memperkenankan doa hambe...huhuhu..
Di antarnya:

Ni Zaki..jgn pggil dia abg ZAKI,tpi pggl rr ABG ZACK..
hahaha,takda rr, pggil jer dia zaki,
sbb dia x ska dpggil ABG zaki,bnyinya mcm dah tua jer,huhu
walaupon umurnya dlm range org yg msih muda agy haha.


Ni member yang pling aq rapat,
semua tentg hal dia aq msti kna ambik tau,
msti ramai yg tertanya tanya kan,
hehe korg tau x sbb apa,
dia ni lah yg byk push aq sruh mghafal semua struktur bdn dia,
KATANYA kalau x hafal struktur bdnnya,alamtnya aq xbleh rr jwb exam,hahaha.

Yang di blakang tue,namanya aidell
korg tgk jer dia mcm tue,forensik kowt..huhu ^_^
 Ni coursemate aq...dia ni member kepda teddy, xcaya tera tnye teddy..huhuhu,
dia nie rrr..ktua batch kami,terbaek rrr...
Bangga aq..haha..istighfar ra;id...
ni coursemate aq gak,haha..syafiq klate,
ore ganu bena,sbb io duk klate jak kecik agy
tu biso kecek klate tue..haha

Ni musannif,bkal jadi MPP kitaorg,
hahaha..org kuat gak nie,hehe
....haha..
hahaha..pebenda lah bdak dua org nie,
cam tak mature jer..haha
diorg nie kembar,tpi x srupa,haha
nama jer sama ,akmal...^_^


 Ni rr bilik kitaorg,smpit gilerr 4 org sblik..hahah,
tapi xper yg tue aq x kisah,yg pntg semua member2 aq the best haha..
SOWRY kepda member2 yg aq tak ltak gmbar dlm nie...sbb kawe xdop gmba demo..huhu

BELAJAR

    Belajar...memang sronok sampaikan aq tak phm pebenda lah aq blja kt dlm dewan kliah ni,haha..korg baygknlah kami blja 50 slide lbh,dlm masa satu jam,hahaha,,..blh tangkap ke apa yg doktor ngajar,pastu nk cover selibus dari awal...hahaha..png kowt,aq rasa..U ni lagy susah dri MATRIK aq dulu..haha..tpi dkt U ni lah yang byk membuka minda aq,memperlihatkan aq pelbgai perwatakkan yg dibawa oleh setiap mnusia,hehe..mengajar aq..hidup berdikari yg sbnar,mengajar aq cara pergaulan antara lelaki n perempuan,mengajar aq erti kesabaran dlm membawa qudwah hasanah,dan mcm2 lagy hehe...kat sini aq ambik kos MED RAD...medical radiation...huhuhu..sronok blaja sbjek nie...walaupon ramai org yg tkut nk ambk kos nie.hehehe..ada org ckp ..klau ambk kos nie kna khawin cepat haha....tggu rr nanti aq bgy korg surt jmputan...hehe..tpi calon x jmpa agy...^_^..harap calon ku..yang mencintai ku kerana ALLAH..huhu..NIKMATNYA!!.....

Kat sini...koko aq ambik...silat...korg tau silat apa??..silat cekak.,sronok kowt msuk silat cekak nie,walaupon bdn aq nie,dah terbelit belit urat..hahaha...silat cekak nie simple giler...just berdiri tgak menanti serangan..hehe..kalau korg nak test..blh jgak tera test ngan aq,..hahaha...

Silat itu warisan org melayu,
abg yg ngajar aq tue rr ckap..haha
USM

USM.....tggulah kedatnganku tuk mengambil segulung ijazah.,mnjadi seorg pljar cntoh,dan membanggakan agamaku..iaitu agama ISLAM..............^_^........

....Sampai sini shjalah coretanku...mga ALLAH mempertemukan kita lagy...SELAMAT BERJUANG SEMUA SAHABATKU..........