SELAMAT MEMBACA...^__^

Blog adalah satu MEDAN untuk kita memberi PENDAPAT..

Search This Blog

Tuesday, 16 August 2011

Apa persedian kita SEBELUM masuk U??


SEMOGA KITA BERJAYA DI DUNIA DAN AKHIRAT..^_^..

SALAM semua,tjuk nie rasa,mcm x sesuai jer kan,sbb terlalu UMUM kan,msti ada jer yg dah masuk U kan,hehe,papepon berdasarkan tema blog hambe nie,hehe sharing is caring,haha,pkara nie tak mnjadi masalhkan,eeemmmm,apa yerk persedian kita,sblm nak msk U???


Korg rasa apa yerk,bgy hambekan..persedian ini terbahagi kepada 2,dari segi DALAMAN dan LUARAN..
Apa yang dimaksdkan dri segi dalaman,dan apa pula yg luarannya...huhuhu...

DALAMAN..
Adakah dri sdut usus anda,ataupon pankreas anda,takpon paru2 anda,haha...tkda rr,dalamn di sini ,apa yg hambe mksdkan adalah,hati kita,btul tak??klu kita tgk masyarkat skrg,ramai yg tdak ada persedian dalamn nie kan,tue kbyakkan mereka,bila jejak je kaki ke ipt,pasti akan dibawa arus,hahaha,,klau arus yg blh memberi manfaat kpada kita alhamdulilah,tpi hambe tkut arus yg membawa kecundangan kepada kita jer,bale2..^_^..,tu sblm kita nak msk U,prlukan persedian hati kan,mknenya,niat kita,tujuan kita,mtlamat kita,apa sebnrnya yg terbuku di hati kita,adakah kita nak pergi stakt utk mncri kwn2 bru, ataupon hanya pergi semata mta atas desakkan mak ayah,dan yg lgi bhya,pergi hnya semata mta untuk berseronok,nauzubillah,perkara nie bkn shja melibatkan hati kita,mlahan sluruh tubuh bdan kita,kawan2 tahu x sbb apa,??kerana HATI ini adalah raja kpada suluruh aggota tbh bdan kita,
Dlam jasad kita nie ada sktul dging,skiranya baik dging itu,mka baiklah sluruh jasdnya,skiranya rosaknya dging itu,mka rosaklah sluruh jasadnya,ketahuilah bahawa ia adalah hati,eeeemm cmne kawan2,persedian hati kita,adakah dah bersedia??ataupon masih tercari cari identiti,hehe..kawan2,sma2lah kita muhasabah blik diri kita,btulkan niat kita,ltakkan niat kita lilahitaala atas skali,bab org putih kta kta,put at the top ..haha,x taw btul x,hahaha,tpi yg pnting kawan2 ku semua,bila kita bljar,jgnlah kita bljar smta mta,mcm org kafir,kita kna jadi seorg muslim mukmin yg bljarnya,kerna nak mengenali pncptanya,nak meghampiri pnciptanya,nak slalu mengingti pnciptanya,ingtlah kawan2 ku semua,ilmu kita adalah ilmu ALLAH...mka bila kita dah msk IPT nanti,jgnlah kita terlupa niat kita yg first skali tu,Bljar kerna ALLAH,tuk mncri kredhaannya...AMIN..^_^..

LUARAN..
Apa pula yerk luaran,haha,cba pikirkan,??haaa dah taw,luaran yg dimksdkan adalah,dri segi fizikal kita kan,jgalah kesihatan kita elok2,jasad kita ini adlah amanah dripda ALLAH S.W.T...btul x kawan2...semua nie,sbnarnya ada sling berkaitkan..jasad kita,hati kita,akal kita...itu sbbnya diturnkan ISLAM kpda kita,ISLAM adalh pnnjuk jalan kita...sprti apa yg diperinthkan ALLAH S.W.T...kpda kitakan,ingt ALLAH ska ker tgk,fizikal kita tak siht,ingt ALLAH ska ker tgk fizikal kita cacat dgn kemaksiatan,ingt ALLAH ska ker lihat fizikal kita mnju ke arah kemaksitan,ingt ALLAH ska ker lihat fizkal kita melakukan perkara maksiat...eeemm sama2 lah kita muhasabah blik diri kita,kawan2 teringt kata seorg shbt tue,Islam itu tggi dan tdak ada yg tggi drpda Islam...semua khidupan kita,biar berlandaskan dgn tuntutan Islam...i.allah...kita pasti akan dpt mjga dri segi DALAMAN dan LUARAN...

Akhir kalam buat kawan2,adik2,ataupon abg2 n kakak2.....semoga kita slalu diredhai ALLAH..shggalah saat kita diseru hujung nyawa nanti...biarlah kita sakit di dunia..untuk mncari kredhaannya....agar di akhirat nanti kita adalah yg tergolong dlm org yg sdikit itu,iaitu golongan yg diredhai ALLAH S.W.T...^_^.. 

Monday, 15 August 2011

SEKADAR PERKONGSIAN..

Jom muhasabah diri sebntar..





aq nk jd baek ni :P
MUHASABAH DIRI 3-5 MINIT........:)

Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu ....
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini...awal lagi nie?.zzzzzzzz

Manusia - Nak makan, laparlah ??
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah....
Syaitan - Ahh, tak payahla... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? ..

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat.....
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran.. ..
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi nieii?.

Manusia - Eh, eh.... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !
Syaitan - Perggghh... best tu... . rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh? ..

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatil ah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2... pandai2lah?

Manusia - aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. .
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali....rugila. .... (kalau sempatla)

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu ....
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh?

Manusia - Uuhhh?letihnya arini..tak solat lagi nieee?.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu...
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu....

eeeemm..dahsyat syaitan nie kan....xpernah nk mengalah dari menyesatkan..manusiakan..harap2 kita dpt muhasabah blik dri kita...dialog nie diambil dri ...prkgsian rakan2...

Sunday, 14 August 2011

MATRIK UJIAN KETAHANAN DIRIKU..


Nak tnye skit ..dpt band brape muet(kat gmba)..haha..
ni rr..kitaorg pnyer suasna kat matrik..cntik kan ,hehe




Waahhh..mstikan ramai tertnya tnya,knpa tulis pasl mtrik..knpa x tulis pasal SMAKL ker.,pasal family ker..hehe..sbnrnya tujuan tulis pasal mtrik nie..adalh disebabkn atas permintaan ramai..dri dak2 matrik..haha..xda rr..eeemmm..mmg mtrik ujian ketahanan diriku..dri segi kthanan mental dan hati..huishh dahsyatkan cter nie..hehehe.^_^

Camne yerk blh msk mtrik??
firstly,biar hambe creta dulu cmner hambe blh terkndas ke alam mtrik ini..hehe,pada awalnya trget nk msk UMP..perghh..mntpkan!!hehe..ambik diploma jerr..bhgian engineering..hhuish....snok gak rr masa tue dan cmpur sdikit kekecewaan..korg taw x sbb apa..sblm hmbe trget msk UMP..sbnarnya niat di hati nak msk UIAM..tpi x tercapai..dan lpstue..cek2 rezult mtrik...sdh gilerr ...huhu..xdapt..mklmlah rezult tak brape power..and lpas tue kan..buat rayuan rrr...tak taw rr dpt ke tak.. dlm hati dah bertekad dah nk msk UMP...sob3..tiba stu hari tuee..pkol brape hambe pon xingt.tpi pagi rr ...mak hambe ada ckp rezult for second intake dah kluar dah...smgt campur berdebar nak cek nie..siap tutp sblh mata agy..haha..dbar pnyer pasal...tba2..ALHAMDULILAH...along dpt..kta mak hambe..perghhh..huishh luahan,merasa kelegaan..pe agy...pastu tnyerlah umair ngan amru...dpt x ..last kali..hambe pnyer smagt..tlg cek tuk diorg..hehehe..taw x per rezult diorg...ce teka..haha..msti rr dpt xdak xde larr korg jmper mereka kt mtrik..hehe..^_^..tpi memg sonok sgt2..taw x sbb apa...hahha...pandg kt luar jer dah smpai dah kt KMPH..hahaha..lwak toll..ingt dapt gak tmpt jauh..huhu...

Hari 1 mask dunia MATRIK..
...perghh hari pertama msk mtrikk...haha,mmg lawak..seyez rr,haha,dop tepek sopmo ngan umair n amir,hahaha mklmlah..skolah pon tmpt sama dulu..msk2 mtrik,klas sama haha,..rezki2 hehe,hari pertama msk dnia mtrik,yg plg mndbarkan,adalh bila hambe masuk klas tutor,tkut toll,korg taw x sbb apa..heishh ..kna introduce diri..dahlah kt depan..segan giler,nak tknak ,terpksa lah jgak..haha,masa introduce tue,pling tkut nak bgtaw..adlh tmpt tggal dan nama..haha..almklumlah,rmah seblah padang mtrik jer..segan plak nak bgtaw..huhuh...nma sndri pon mcm arab..haha,pyah plak diorg nak mnybtnya..tak dapet den nk nolongnya..haha..and then,org yg pertama skali hambe kenal .........
ce teka..huhuhuhu,SALEH,perghh dia nie peramah giler,masa jmpa awal2..baek,lmbut hati,hahaha,..klakar plak rasa nak bgtaw seme nie..huhuhu..korg cye x..syez dia nie baek orgnya,haha,..sng ckp,pling baek rr kat mtrik tuee..haha...dia nie jgak berbakat dlm pertandingan memangkah org..perghh klu bab memangkah..serah ke dia je rrr...haha..and then..gi knal2 ngan roomate..sblik 4 org..cina sorg..nama dia gan..pndai kecek mlayu..tpi tok bnyi rr klate..huhu..walupon asal dio klate..pahgak du ore agy..abe me nga tehi..duo2 tu tuo dri hmbo..huhuhu..snok gak saem nga sep2 dio..huhu..cmne  ckp klantan lak nie..haha ..swry..mklmlah lps nie smbg kt klantan..haha..eeeemmmm....dan 2,3 hari kemudian...bru lah hmbe knal ngan bujar,bani,fizwan,teddy,pek,wan,zharif..dan dak2 puan..ponek nak sobut nmo sorg2..haha...

 Bila bersahabt,terasa kemanisan ukhwah itu...jgnlah sesekali kita memtuskan tali itu..!!

APA YANG DIKATAKAN UJIAN KETAHANAN DIRI..
..korg taw x apa itu mksd ujian..pergh..kt sane..byk sgt UJIAN..ini ujian memang byk sakit ma..huhu..
Inilah ujian yg sbnarnya..blh tlis nma kat tgn ..haha..tkda rr..
  1. pertama,UJIAN..kena kejar selibus..huhu..ktggaln ..stu mggu jer.^_^...mklmlah scond intake..huhuuhu..pergh byk gak klas tmbahan ktaorg,,nk cover selibusnyer pasal...dan2 plak waktu tue..ada exam..plak..huish..tpi taklah besar besaran..stakt kuiz dalm klas jer..
  2. huishhh ujian nie mmg..byk dihadapi..oleh bdak2 MATRIK...ujian pengurusan masa...yg niee..mmg sakit skit..byglah kitaorg abis klas..kol 3,4,5, ptg..huishh...ltih bai...waktu tue..mmg pack giler rr ...rasa mcm ..serba tkda masa yg luang jerr..huhu..btw..sem2 kitaorg..dah jadi smakin pndai dlm pngurusan diri...ni mmberi mnfaat kpada kami..tuk arrange masa ..waktu zaman IPT nnti..huhu..^_^..
  3. haaa..yg ketiga nie..ujian stamina..hahah..tkde rr....yg ke 3 nie..ujian mlawan nafsu malas...adushh..mls study rr..rasa nak tido spnjg masa..haha..nak2 wat tutor kimia..haha...sem1 ..blambak tak siap...stiap kali..msk klas..mka hmbe rrr...ckgu pggil ..suh jwb..adeshh..nsb baek sem2 ..hambe dah prepare awal2..haha..bgy siap lu..nnti ckgu tnyer..blh POYO skit..haha..
  4. Ujian..tkda member nak main..ada pon sorg dua jer..haha..tue pon main ping pong...haha..sem1..rasa mcm tkda ..ketetapan nk main apa..masih tercari cari...tpi masih konsisten dgn ping pong rr..main dgn AMIR..hehe..hahaha..sem2 bru ada ketetapan..nak main squash...yg nie..byk mmbntu hambe dlm menguruskan bdn..~~lala..thanks kpda..abg saleh,omai dan fizwan..sdi training hambe dlm main squash..haha..




5.ujian yg ke lima..huishhh..msalah remaja terkini...msalh...rasa kenan di hatii..hahaha...tpi dont  worry...dgn ada sahbt di sana...sntiasa mnjaga..diriku..mnasihatiku...memerhatiku..yg pling pntg...HDA..(Hubungan Dgn ALLAH)...itulah yg prlu dijaga..hehe..cinta itu lmrah..klau xde rase..bhye tue..kna cek blik..haha..yg pntg rasa cinta itu dikwal...huishh......


Yang tue jer rasenyer..ujian yg ku hadapi..hehe..eehh ada stu agy..korg taw ujian perr..ujian rasa nak bersaing..ada sorg shbtku..spmo dpt lbihh..hehe dgki pon ada gak rasa kdang2..haha..tpi nk wat cmner..kita kna rr jdikan motivasikan  diri tuk mngktk...hahaha..^_^..

Kegagaln itu tak smstinya kita tak berjaya,
kjayaan itu tak smstinya kita akan berjaya selama lamanya,
tingkatkan diri walaupun kita jatuh berkali kali..^_^..


EXAM..
SRONOK..exam hehehe..prepare..??haha..baca nota bykkan wat tutor..tnye.ckgu..yg plg pntg kita nak..nak sribu dya...tknk..mcm2 alsan r kita bgy..hehee...sblm nk exam tue..huhuuh..berulang alik..blik..blik hmbe ke bilik umair..tiap2 hari rasanya..dah rr omai duk kt blok A.. tgkt3 plak tue..haha..tkper bak org kter exercise..membina jati diri..hehe..^_^..knpa bilik umair??eemm..enth rr ..sbnanya study kt sner..rase seng skit ..nk bncg2 ngan mmber..2F14..eehh silap..2F13..haha//tujuan utama..nak ziarah mereka..haha..kjadah..tiap2 hari ziarah..haha..naik muak tgk mka hmbe nie..papeon...time study...mmg penglman yg menyeronokkan.....haha...
Ni lah cntoh2 waktu kitaorg exam..sgghkan plajar nie..BGUS!!


BERJAYA X??
hehehe...alhmdulilah...blhlah..nk smbg blaja..hehehe....rezult tue tkda rr..hbt sgt...ada agy yg hbt..yg pntg dpt smbg blaja.....huhuhu..masa study..sggh2 sgt sronok..syez..klu x caye try rr..tnyer...org yg dah bkja..hehe..msti diorg ckp...waa..teringt zaman study dulu..sronk sgt..hehe...

P/S:..Akhir kalam...hmbe harap..kenangan dan ujian..yg kita hadapi..jadikan..stu pengajaran..tuk kita mghdapi..cabaran yg akan dtg memburu kita..hehe...harap2..enjoy yea..membaca..walupon..coretan yg tidak seberapa..hehe..klau nk dbndgkan ngan korg..haha^_^..





Ni lah dak2 2f13..haha.
alhamdulilah.semuanya berjaya smbg ke IPT,
snyum jer diorg nie..xpnt ker..??..^_^..







Saturday, 13 August 2011

AISYAH BINTI ABU BAKR R.HA: ISTERI YANG KREATIF MEMPAMERKAN CINTANYA



Saidatina Aisyah r.ha adalah isteri kesayangan Nabi selepas wafatnya isteri pertama yang tidak pernah dimadukannya, Saidatina Khadijah r.ha.

Terdetik rasanya nak KONGSI...perkara nie...
rasa bnda nie mcm pntg jerrr,apatah lagi kpda kaum HAWA,
harap kita semua blh ambil pengjaran
Information nie diambil dri..,pnlisan kak Fatimah syarha,
saje nk berkongsi..hehe..,bacalah..

Lumrah Cinta
Lumrah cinta, seorang kekasih paling cenderung pada seorang sahaja kekasih dalam bab hati dan perasaan. Tiada seorang lelakipun di dunia ini yang mampu berlaku adil dalam hal cinta. Keadilan hanya mampu berlaku dalam hal luaran semata-mata. Begitulah kecenderungan cinta Rasulullah SAW kepada Aisyah r.ha, ia bukan lagi satu rahsia.

Siapakah wanita pertama di hati Rasulullah SAW selepas Khadijah r.ha? Bukan Saudah r.ha sebaliknya Aisyah r.ha. Baginda menikahi Saudah r.ha dan Aisyah r.ha pada masa yang sama. Saudah ketika itu merupakan janda yang sudah tua, uzur, gemuk dan tidak menarik. (Rujuk Mahmud al-Mishri, 35 Sirah Shahabiyah). Memandangkan Aisyah r.ha masih kecil, Saudah r.ha lebih dahulu berada di sisi Nabi setelah Khadijah r.ha. Namun, Aisyah r.ha lebih dahulu memenangi hati dan cinta baginda berbanding Saudah r.ha.

Allah SWT banyak kali menghadirkan mimpi tentang wanita suci bernama Aisyah r.ha. sebelum hadirnya Saudah r.ha. Dalam kecemburuan, Aisyah redha seorang demi seorang janda-janda yang perlukan pembelaan, menumpang kasih suaminya.Kenapa? Kerana dia sedar semua itu hanya untuk kepentingan Islam, bukan kepentingan nafsu baginda. Oleh sebab lumrah cinta yang tiada ‘dua’ ini, tidak hairanlah, Prof. Dr. Mahmud Zuhdi menjelaskan dalam bukunya yang terkenal, Undang-undang Keluarga Islam bahawa majoriti ulama mengatakan poligami itu diharuskan bukannya digalakkan.

Kelebihan Aisyah r.ha.

Aisyah r.ha berbicara, “Ada 7 kelebihanku yang tidak dimiliki wanita lain kecuali kelebihan yang diberikan Allah kepada Maryam binti I’mran. Demi Allah, dengan mengatakan hal ini aku tidak bermaksud membanggakan diriku atas teman-temanku (isteri-isteri Rasulullah yang lain).”

Abdullah bin Shafwan bertanya, “Apa 7 kelebihan itu wahai ummul mukminin?”
Aisyah r.ha menjawab,
1)Malaikat (Jibril) membawa imejku kepada Rasulullah SAW (dalam mimpi).
2)Rasulullah SAW menikahiku saat diriku berumur 7 tahun, lalu aku diserahkan serumah dengan baginda saat berusia 9 tahun. Baginda menikahiku saat aku perawan.
3)Beliau menerima wahyu ketika sedang berada dalam satu selimut denganku.
4) Aku adalah orang yang paling dicintai oleh baginda dan puteri dari orang yang paling baginda sayangi (Abu Bakr).
5) Allah menurunkan beberapa ayat-ayat Al-Quran kerana aku di saat umat hampir celaka kerananya.
6) Aku pernah melihat Jibril dan tidak ada seorangpun di antara isteri-isteri Rasulullah lainnya yang pernah melihatnya.
7) Rasulullah SAW meninggal di rumahku pada saat tidak ada orang yang menguruskannya, selain diriku dan malaikat.
(Al-Haitsami berkata dalam kitab Majma’uz Zawaid, no. 15308, “Riwayat ini tercantum dalam kitab Ash-Shahih dengan ringkas sementara riwayat di atas dari Thabrani. Para perawi dalam salah satu sanat riwayat Thabrani adalah perawi-perawi kitab al-Shahih. Rujuk juga riwayat Hakim, vol.4, hlm. 10. Hakim menyatakan hadis ini sahih dan al-Zahabi menyetujuinya).

Kedudukan Aisyah r.ha di Hati Rasulullah

Dalam riwayat lain, Aisyah r.ha bercerita, “Rasulullah SAW masuk ke rumahku dan baginda mendapatiku sedang menangis. Baginda bertanya, “Mengapa dinda menangis?” Aku menjawab, “Fatimah menghinaku.” Rasulullah SAW segera memanggil Fatimah lalu berkata, “Wahai Fatimah, apakah benar anakanda menghina Aisyah?” Fatimah menjawab, “Benar, wahai Rasulullah.” Rasulullah SAW berkata, “Bukankah anakanda mencintai apa yang ayahanda cintai?” Fatimah menjawab, “Sudah tentu.” Rasulullah SAW berkata, “Sesungguhnya ayahanda mencintai Aisyah, maka cintailah dia.” Fatimah berkata, “Kalau begitu, saya tidak akan pernah mengatakan sesuatu yang dapat menyakiti Aisyah lagi.” (Al-Haitsami berkata dalam kitab Majma’uz Zawaid, no.15311, perawi-perawi lainnya adalah para perawi kitab al-Sahih)

Cemburu Aisyah Bukan Kekurangan Tapi Tanda Besarnya Cinta

Aisyah menceritakan, “Suatu ketika Rasulullah SAW berkata kepadaku, ‘Sesungguhnya kanda tahu bila dinda sedang senang kepada kanda dan bila dinda sedang marah.’ Aku bertanya, ‘Bagaimana kanda tahu?’ Baginda menjawab, ‘Jika dinda sedang senang kepada kanda, maka dinda akan mengatakan, demi Tuhan Muhammad! Tapi jika sedang marah, dinda akan mengatakan, tidak, demi Tuhan Ibrahim! Aisyah berkata, ‘Itu benar. Demi Allah ! Dinda hanya mampu menjauhi namamu.’” (Muttafaqun Alaih).

Imam al-Nawawi berkata, “Mengenai pernyataan Rasulullah kepada Aisyah ini, al-Qadhi berkata, ‘Kemarahan Aisyah kepada Nabi adalah dalam bentuk kecemburuan kepada baginda. Kecemburuan menjadi faktor tidak berlakunya sekian banyak hukum bagi wanita kerana ia tidak dapat dipisahkan daripadanya. Bahkan Imam Malik dan ulama-ulama Madinah lainnya berpendapat, tidak berlaku bagi wanita yang menuduhnya suaminya berzina ketika ia sedang cemburu. Pendapat ini berdasarkan hadis Nabi, ‘Wanita cemburu tidak dapat membezakan antara bibir lembah dan dasarnya.”

Jika pengertian hadis di atas tidak bermaksud kemarahan kerana cemburu, maka Aisyah berada dalam kedudukan yang sangat sulit kerana marah dan menjauhi Rasulullah SAW merupakan dosa besar. Untuk itu Aisyah r.ha berkata, “Dinda hanya mampu menjauhi namamu.” Ini menunjukkan perasaan hati dan kecintaannya kepada Rasulullah SAW tetap seperti sedia kala. Kecemburuan wanita didorong oleh rasa cinta yang terlalu besar.” (Rujuk Shahih Muslim bi Syarh al-Nawawi, vol.15. hlm.292-293).

Minta Digigit Ular dan Kala Jengking agar Mendapat Perhatian Suami

Aisyah mengatakan bahawa jika Rasulullah SAW hendak melakukan perjalanan jauh, maka baginda akan mengundi siapa di antara isterinya yang akan menemani baginda. Suatu ketika, Aisyah dan Hafsah terpilih sehingga mereka berdua sama-sama mengikuti baginda. Selama dalam perjalanan, Rasulullah SAW memilih waktu malam untuk berjalan dan berbincang dengan Aisyah. Oleh sebab itu, pada suatu hari Hafsah berkata kepada Aisyah, “Apakah awak bersedia jika malam ini, saya menaiki unta awak dan awak menaiki unta saya, lalu kita tetap menjaga jarak hingga kita dapat saling melihat.” Aisyah bersetuju.

Saat malam tiba, Aisyah menaiki unta Hafsah, sedangkan Hafsah menaiki unta Aisyah. Kemudian datanglah Rasulullah dan naik di bahagian depan unta Aisyah yang kali ini membawa Hafsah. Setelah mengucapkan salam, beliau menjalankan untanya hingga beristirehat di suatu tempat. Saat itulah Aisyah tidak dapat mengikutinya dan kehilangan jejak Rasulullah, maka rasa cemburunya tidak dapat dibendung. Ketika Aisyah sampai di tempat istirehat, beliau lalu menyelitkan kakinya antara daun-daun idzkir lalu berkata, “Ya Tuhanku, suruhlah kala jengking dan ular menggigitku. Rasul-Mu, entah apa yang dilakukannya, sedangkan aku tidak mampu berkata apa-apa. (HR Muslim, no.2445, kitab Fadhailus Sahabah, bab Fii Fadhl Aisyah r.ha.).

Bertanyakan Cinta Lalu Dihiburkan Suami dengan Lafaz Cinta

Aisyah r.ha mengatakan bahawa dia pernah bertanya, “Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling kanda cintai?” Baginda bertanya balik, “Kenapa dinda bertanya seperti itu?” Aisyah menjawab, “Dinda ingin mencintai orang yang kanda cintai.” Baginda menjelaskan, “Dia adalah Aisyah.” (Al-Haitsami berkata dalam kitab Majma’uz Zawaa’id no.15309, hadis ini diriwayatkan oleh Thabrani. Sanadnya hasan.)



Lebih Memilih Zuhud daripada Meminta-minta dengan Suami

Urwah mengatakan bahawa Aisyah r.ha berkata, “Demi Allah, wahai anak saudaraku, kami pernah melihat kemunculan bulan sabit, lalu bulan sabit berikutnya, lalu bulan sabit berikutnya, yakni tiga kali kemunculan bulan sabit atau dua bulan berturut-turut, di rumah-rumah Rasulullah sama sekali tidak dinyalakan api (untuk memasak).”

Urwah bertanya, “Lalu dengan apa mereka dapat bertahan hidup?” Aisyah menjawab, “Dengan al-Aswadaan, yakni kurma dan air. Hanya sahaja, Rasulullah SAW mempunyai beberapa tetangga daripada kalangan ansar yang mempunyai kambing. Mereka sering mengirimkan susunya kepada beliau. Lalu beliau memberikan kepada kami.” (Muttafaqun a’laih).

Cerita tentang kezuhudan Aisyah terlalu banyak. Dia memilih kesederhanaan walaupun sering kali dilimpahkan kekayaan. Antara ceritanya yang mahsyur ialah, Urwah pernah menggambarkan gaya hidup Aisyah bahawa dia pernah membahagi-bahagikan 70,000 dirham wang perak padahal saat yang sama, dia menampal jahitan pakaiannya. (al-Zuhd, Imam Ahmad, hlm. 205-206).

Suatu ketika, Muawiyah pernah mengirimkan 100,000 dirham kepada Aisyah. Maka Aisyah langsung membahagi-bahagikannya tanpa meninggalkan sedikitpun. Sehingga Barirah berkata kepadanya, “Sesungguhnya puan sedang berpuasa. Mengapa puan tidak tinggalkan satu dirham sahaja untuk membeli daging?” Aisyah lalu berkata, “Kalau tadi awak ingatkan saya, sudah tentu saya melakukannya.” (Riwayat Abu Nu’aim dalam kitab al-Hilyah, vol.2. hlm 7).

Banyak Solat dan Puasa

Urwah menuturkan bahawa Aisyah selalu berpuasa. Al-Qasim mengatakan bahawa Aisyah berpuasa sepanjang masa. Ia hanya berbuka (tidak puasa), pada hari Aidul Adha dan Aidul Fitri.
Dalam riwayat lain, Urwah menceritkan bahawa setiap hari, dia memulai kegiatannya dengan mengunjungi ibu saudaranya, Aisyah r.ha untuk mengucapkan salam kepadanya. Pada suatu hari, dia pergi ke rumahnya, ketika itu dia sedang solat dan berdoa. Aisyah terus berdoa dan menangis sambil mengulang-ulang bacaan Surah al-Thur, ayat 27 yang bermaksud, “Maka Allah member kurnia kepada kami dan memelihara kami dari azab neraka.” Urwah berdiri dengan lama hingga dia pergi dahulu ke pasar untuk membeli keperluan. Apabila dia kembali semula ke rumah Aisyah, dia melihat Aisyah masih lagi solat dan menangis.

Tahan Ujian

Aisyah mengikuti Rasulullah SAW dalam perang Musthaliq setelah undian. Sepulangnya beliau daripada perang ini, beliau telah mendapat ujian berat berupa fitnah tentang perlakuan sumbang. Ia bermula apabila beliau kehilangan kalung lalu mencarinya sehingga tertinggal rombongan. Kebetulan Shafwan bin Mua’ththal as-Sullami berjalan di belakang. Apabila melihat Aisyah, dia lalu membiarkan Aisyah menaiki untanya lalu dituntun menyusuli rombongan.Fitnah menular dengan cepat sehingga Rasulullah bersedih.
Aisyah yang yakin dengan pembelaan Tuhannya, hanya mampu bersabar. Akhirnya, Allah membersihkan Aisyah daripada fitnah itu dengan turunnya ayat-ayat Al-Quran yang akan terus dibaca sepanjang zaman.

Pemalunya Menghias Iman

Ummul Mukminin Aisyah berkata, “ Setiap kali aku masuk ke rumahku yang di dalamnya telah dimakamkan jasad Rasulullah SAW dan ayahku sendiri, dan hendak membuka baju, aku berkata dalam hati, ‘Tidak perlu malu kerana di sini hanya ada suamiku dan ayahku sendiri.’ Tetapi setelah Umar RA dimakamkan di tempat yang sama, demi Allah, setiap kali berada di dalam rumah, aku selalu memakai pakaian lengkap, kerana malu kepada Umar RA (Bahjatul Majaalis, al-Qurthubi).
Sungguh indah peribadi murobbiah kita yang malu kepada insane-insan yang sudah tidak bernyawa. Namun realiti hari ini, sejauh mana rasa malu wanita-wanita kita?

Mengikuti Jejak Kekasihnya

Qais mengatakan bahawa Aisyah r.ha pernah bercita-cita ingin dikuburkan di dalam rumahnya, di sisi suami tercinta, tetapi kemudian beliau berkata, “Sesungguhnya aku melakukan suatu kesalahan setelah perginya Rasulullah SAW. Maka, kuburkanlah jasadku bersama ister-isteri baginda yang lain.” Oleh sebab itu, Aisyah dikuburkan di Baqi’, semoga Allah meredainya. (Diriwayatkan oleh Ibnu Sa’ad, vol. 8, hlm 74).

Maksud ucapan Aisyah, melakukan satu keslaahan, adalah terlibat dalam perang Jamal. Aisyah
sangat menyesalinya walaupun dia sebenarnya langsung tidak berniat ke arah itu. Dia cuma berijtihad melakukan kebaikan, sebagaimana dilakukan oleh Thalhah bin Ubaidillah, Zubair bin Awwam dan sahabat-sahabat yang lain, semoga Allah meredai mereka kesemuanya.

Pada bulan Ramadhan, tahun 58 Hijriah, Ummul Mukminin Aisyah r.ha menghembuskan nafasnya yang terakhir dan kembali ke pangkuan Tuhannya dengan penuh keredaan. Ketika perginya Aisyah r.ha, Ummu Salamah mengumumkan, “Demi Allah, dia adalah orang yang paling dicintai Rasulullah SAW, selain ayahnya.” Jasad Aisyah r.ha dimakamkan pada malam itu juga tepat setelah solat witir.


P/S:...amacm...snok mmbaca ,byk bnda yg kita blh cntohi..btul x ..??
sronok sbnrnya bila kita dpt mersai nikmat iman dan islam...
dua2 tue nikmt terbesar...korg taw x..heishh snoknyerr..klu dpt zaujah cmni kan..harp2lah ....haha.^_^.
>>YG pnting...klu kita nak zaujah kita cantik..kita kna mghensemkan diri..eehh ye ker...haha..x da rrr...yg pnting akhlak..pgangan al quran kuat...sdah mnckupi..korg ingt x..sbda  rasulullah..xpasti gak...yg ada 4 sdut kita blh liht..dri sgi kcntikan,harta,keturunan,last skali agama

...tpi ssghnya pegangan agama tue..akan membuat kita rasa bhgia..dalm baitul mslim kita..x caye try rrr...hehehe ^_^....


Bagaimana Bercouple Cara Islam???

Bila cinta berputik..



Salam semua...tergerak plak rasanya nak berkongsi ttg nie..hehe..
bkn pe..tgk remaja skrg kebanyakkan mereka,hampir semua rr seng citer..terlibat dgn masalh ini..pernah rr dulu bncgkan dgn seorg kawan ttg COUPLE...couple sbnarnya tak haram..tpi msti syara'..
eeemmm btul jgk tuee..jadi hari nie igt nk kogsi skit lah infrmation..hehehe..dpt dri..iluvislam pnya artikel..so enjoylah baca..harap lpas nie..kita akan paham yerk ,BAGAIMANA BERCOUPLE CARA ISLAM??...enjoy..^_&




Islam adalah agama yang syumul. Sebuah agama yang lengkap. Islam tidak mungkin menyekat fitrah manusia yang sememangnya ingin menyayangi dan ingin disayangi. Untuk apa Allah menciptakan manusia berfitrah seperti sedia ada jika manusia akan diperintahkan untuk membunuh fitrahnya itu?
Ajaran Islam telah diturunkan oleh Allah untuk memasang bingkai agar kemahuan manusia itu dapat disalurkan dengan cara yang terbaik. Selain itu, Islam menutup rapat jalan kemaksiatan dan membuka seluas-luasnya jalan menuju ketaatan serta memberi dorongan kuat ke arah perlaksanaanya.
Rasulullah s.a.w. pernah mengecam salah seorang sahabat yang bertekad untuk tidak bernikah. Ini merupakan salah satu bukti bahawa Islam mengakui fitrah manusia yang ingin mengasihi dan dikasihi atau mencintai dan dicintai.
Percintaan dalam Islam hanyalah selepas termetrainya sebuah ikatan pernikahan antara dua insan, iaitu setelah bergelar suami isteri. Islam telah menggariskan panduan dalam menuju ke arah gerbang perkahwinan ini.

Masyarakat Sudah Lari
Apabila diminta memberikan pendapat beliau, beliau telah mengatakan bahawa cara masyarakat sekarang mengendalikan perihal jodoh telah lari daripada syariat yang sepatutnya.
"Sebenarnya dalam Islam, apabila seseorang lelaki itu telah berkenan dengan seorang wanita dan ingin menjadikan teman hidupnya, sepatutnya lelaki itu berjumpa dengan wali si perempuan tadi untuk menyatakan niatnya untuk masuk meminang.
Tetapi masyarakat sekarang silap. Mereka terus berjumpa dengan empunya diri dan terus menyatakan hasrat hatinya. Kemudian mereka bercinta, berjanji, bersumpah setia dan segala-galanya. Sedangkan ibubapa mereka langsung tidak tahu akan hubungan mereka itu. Setelah sekian lama bercinta, apabila ingin melangsungkan perkahwinan, mak dan ayah tidak bersetuju dengan mengeluarkan pelbagai alasan," terang beliau.






Konsep Meminang
Beliau juga menerangkan konsep peminangan ini. Kata beliau, "Ibu bapa mungkin sudah ada pilihan mereka sendiri. Oleh itu, dengan menyatakan niat kepada ibubapa, mereka akan berjumpa sendiri dengan wali perempuan tadi untuk mengenali keluarga dan calon menantu mereka dengan lebih jelas.
Setelah kedua-dua pihak bersetuju, barulah dijalankan upacara peminangan, iaitu kedua-dua insan tadi telah menjadi tunang. Apabila sudah menjadi tunangan orang, adalah haram perempaun itu dipinang oleh lelaki lain, seperti yang telah dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadis baginda.
Dalam masa pertunangan inilah kedua-dua pihak lelaki dan perempuan tadi akan saling mengenali antara satu-sama lain, bagi memastikan adakah ini merupakan pasangan hidupnya yang sebenar. Jika kedua-duanya sudah bersetuju, barulah pernikahan dilangsungkan," jelas beliau lagi.
Namun begitu, Ustaz Hassan Din menegaskan bahawa bertunang bukan merupakan lesen yang membenarkan kedua-dua pasangan bermesra-mesra seperti suami isteri. Bertunang hanyalah untuk saling mengenali antara satu sama lain dan bukannya untuk bercinta.
Pasangan yang telah bertunang tetap tidak boleh keluar berdua-duaan tanpa ditemani oleh ahli keluarga. Selagi belum bernikah, mereka tetap dua insan yang bukan mahram dan masih perlu manjaga batasan-batasan Islam seperti yang telah dibincangkan sebelum ini.
Dan jika dalam tempoh pertunangan itu didapati kedua-dua pasangan ini tidak secocok atau tidak serasi, maka pertunangan bolehlah diputuskan secara baik melalui persetujuan kedua-dua belah pihak.

Perigi Cari Timba
Ada pula yang berkata, "Cara ini untuk lelaki bolehlah. Untuk perempuan, tak sesuai. Nanti orang kata, 'macam perigi mencari timba', 'wanita tidak bermaruah' dan macam-macam lagi." Sabar dahulu saudari.
Sebenarnya ini merupakan pemikiran songsang yang telah diterapkan dalam masyarakat Melayu kita. Sebetulnya kita berbalik kepada Islam itu sendiri. Bagaimanakah Islam mengajar wanita yang berkeinginan bernikah untuk menyuarakan keinginanya? Mari kita kaji sirah.
Bukankah perkahwinan teragung antara junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w. dan Siti Khadijah r.a. dimulakan dengan Siti Khadijah menzahirkan keinginannya? Ketika mengetahui sifat-sifat mulia yang dimiliki oleh Nabi Muhammad s.a.w., beliau merasakan yang dia tidak akan menjumpai sesiapa yang lebih layak untuk dijadikan suaminya melainkan Baginda. Oleh itu Siti Khadijah menyuarakan keinginannya kepada pakciknya, Abbas, agar merisik Muhammad s.a.w. Sesudah pihak Baginda bersetuju, barulah keluarga Nabi menghantar rombongan meminang. Begitulah yang diajarkan dalam sirah.
Jadi, tiada salahnya wanita yang memulakan dahulu. Bukankan itu lebih mulia, menyuarakan keinginan dan kebersediaan untuk mengikuti sunnah baginda Rasulullah s.a.w.?
Cuma biarlah caranya sesuai dengan cara masyarakat kita. Jika seorang wanita itu telah mempunyai calon suami yang baik dan soleh, suarakan-lah kepada ibu bapa supaya mereka dapat menghubungi pihak keluarga lelaki tersebut. Biar orang tua yang menguruskan, kita cuma mencadangkan. Kalau kedua-dua pihak setuju, alhamdulillah. Maka pihak lelaki boleh masuk meminang.

Indahnya Cara Islam
Lihat, betapa indahnya Islam mengaturkan perjalanan hidup penganutnya. Cukup teratur dan sitematik. Cara ini dapat mengelakkan daripada berlakunya maksiat dan perkara-perkara lain yang tidak diingini. Dalam masa yang sama, ia menuju kepada pembentukan keluarga bahagia yang diidamkan oleh semua manusia kerana itulah fitrah insani. Insya-Allah jika segalanya dilakukan dengan niat ikhlas kerana Allah dan bukan atas dasar nafsu dan keduniaan semata-mata, Allah akan mempermudah urusan itu.

...cmner shbt2ku seme...hehe..lpas nie kita taw rr kan..cara bercouple dalam ISLAM...harap kita blh ambik..mnfaat dripda perkongsian ini.....

P/S:Jika kita mghendaki jodoh kita yg soleh...MAKA solehkanlah dri kita...^_^..

Friday, 12 August 2011

TUJUAN WAT BLOG NIE....

Pertama skali...nk ucapkan salm kt korg seme....asslammualaikum seme...jwb jgn x jwb....berdosa x jwb.^_^.
....korang seme sihat..??harap sihat yerk....dri sgi fizikal..kebayakan sht kan...tpi dri sgi IMAN..hehe..msti tergaru garu kepla...haha..beselah tue nma manusia kan...
eeehhh..pe yerk tjuk tdi..haaa...tujuan wat blog nie......hahah...
1.sajer nak tulis...salah stu cita2 gak sbnarnya..nak jadi penulis..tpi yg tue bkn UTAMA.....yg   UTAMANYA....nk bkgsi pndapat ngan korg seme...
2.ska sgt bca blog org laen..tue yg tergerk jgak nk wat blog jgak...tpi msti kna update kan..klau x..xbest rr nk baca..btul x..??hehe
3.nak mcritakn...ttg isu semasa.....slalu update isu semsa..buat korg seme dan saya..agar byk bnda kita tahu ttg khdupan dunia niee...ni..bila tnyer..pasal..isu dnia...byk jwb pasal bola~~,artis~~..huhu..tnyer psl isu palestin..rmai yg yg jawb..ohh yg tuee...enth rr..xtaw..eehh lpa rr nak baca,ada yg tnyer kita plak..ce cite,ce cite...haha..mcm2...
4.mint tgk design blog..i.allah...try buat yg pling tersmart..dlm blog nie..hahaa..i.allah..
...PAPEPON....harp korg baca....dgn pnuh..rasa gmbira dan senyuman..senyuman itu SEDEKAH....
senyum x perlu kata apa2....~~~lalala..^_-..